De afgelopen anderhalve week waren er geen nieuwe posts op de blog omdat ik even in een dipje zat. Ik heb al wel vaker gehoord dat mensen in het najaar en in de winter last krijgen van een dipje. Het is korter licht en vaak grauw en druilerig weer. Maar dat ik zelf even een dipje zou krijgen…dat had ik eigenlijk niet verwacht. Maar vandaag, maandag, is het tijd voor een nieuwe week, nieuwe ronde nieuwe kansen. Dus hop: weer vol op bezig met de blog en tijd voor 5 tips om uit je herfstdip te komen (en om mijzelf ook weer te motiveren). Oja, nog een pre-tip: pak er een lekker theetje bij…ik was op dreef!

1. Ga leuke dingen doen
Stipt op nummer 1 is een tip die ik al zovaak heb gekregen van doktoren, vrienden en familie. Ik ben zelf iemand die altijd maar doorgaat en zo best wel in een ‘sleur’ terecht kan komen waardoor je niet meer kan ‘genieten’ van de leuke dingen of er gewoonweg geen tijd voor neemt. En met leuke dingen doen bedoel ik dan: ga eens lekker lang uitgebreid in bad, pak dat ene boek uit de kast die je al een hele tijd wilt lezen of ga eens wandelen in dat leuke natuurgebied in de buurt. Mocht je denken: leuk bedacht, maar hiervoor heb ik geen tijd? Die tijd moet je juist maken! Plan je eigen ‘me’ tijd in. Als je hier moeite mee hebt is het handig om je agenda op zondag/maandag erbij te pakken en je ‘me’ tijd in te plannen voor die week. Ook handig om dan gelijk te kijken of je die week eigenlijk niet te druk heb ingepland, want als je echt geen tijd voor jezelf vrij kan maken….dan gaat er toch iets mis?

2. Omdenken, ook jij kan dat! 
Het is een grauwe en druilerige zaterdag, heb je eindelijk weekend en dan is het zo’n rot weer. Denk jij ook altijd zo op dit soort dagen? Probeer dit dan eens om te denken in iets positiefs. In plaats van te denken ‘met dit weer kan ik niets doen, het is donker en zo somber’ kan je ook denken ‘yes, nu is het eindelijk eens tijd om die leuke kaarsen tevoorschijn te toveren, eens een lekkere taart of cake te bakken en eindelijk het perfecte moment voor die serie waar iedereen het over heeft’. Dit is iets waar ik momenteel ook mee bezig ben, je negatieve gedachte om te draaien in een positieve. Een handige tip daarbij kan zijn om zowel de negatieve en positieve gedachte op te schrijven. Mocht je dan eens sip voelen, kan je met je eigen ‘omdenken’ jezelf ook weer op positieve gedachten brengen.

3. Praten, praten en nog eens praten
Wist je dat anderen je vaak kunnen helpen om uit je dip te komen? Toen ik de afgelopen week me erg energie- en futloos voelde, uitte ik dat ook naar mijn vrienden/familie. Hiermee bedoel ik niet dat je al je ‘negativiteit’ er allemaal ineens uit moet gooien, maar wist je dat het best oplucht om tegen een goede vriendin of familielid eens eerlijk te zeggen dat je je niet zo geweldig voelt? Wij zijn gewend om als je gevraagd wordt hoe het gaat, altijd maar te zeggen: ja goed! Vaak zijn juist familie en vrienden diegene die met goede tips en steun komen omdat zij het dichtst bij je staan. Zij weten in welke situatie je momenteel zit en staan (als het goed is) dag en nacht voor je klaar. Je hoeft het allemaal niet alleen te doen!

4. Lachen tot je erbij neer valt
Het klinkt heel stom, maar ik hou van funniest home videos. Als ik me sip of rot voel dan ga ik vaak even op YouTube home videos kijken. Of het nu een hond is die heel raar doet, iemand die per ongeluk het zwembad in valt of een kleuter die de slappe lach heeft….I love it! Een andere guilty pleasure van mij is Geer & Goor *schaam*. Hoe ingestudeerd de meeste grappen ook zijn, als die twee in de lach schieten dan moet ik automatisch mee grijnzen/lachen. Of bel je beste vriend/vriendin en ga naar een leuke comedy in de bioscoop. Ben je gelijk een avondje uit (tip 1) en kan je tip 3 (praten) ook gelijk toepassen. Gegarandeerd dat je na een lachbui jezelf weer wat beter voelt en ook kan inzien: life is good!

5. Niets MOET, alles mag, echt! 
Voel je ook dat je zoveel ‘moet’ en het af en toe aanvoelt als een sleur? Dat is natuurlijk niet de bedoeling. De afgelopen tijd dacht ik vaak: ooh ik MOET nog stofzuigen, ik MOET nog de kledingkast opruimen, ik MOET nog de tuin in…and so on. Maar als je jezelf zoveel ‘moeten’ oplegt, dan wordt je ook ongelukkig. Denk dan even terug aan tip 1: doe leuke dingen! Denk je zaterdagochtend: ik MOET stofzuigen maar voel je je de hele week al futloos? Bedenk dan: stofzuigen kan zondag of maandag ook nog wel. Heb je bijvoorbeeld juist zin om naar de markt te gaan en wat te drinken in de stad? doen!

Ga jij aan de slag met deze tips? Laat me dit dan hieronder in een berichtje weten. Mocht je aanvullingen hebben, dan hoor ik ze graag!